Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt. Disse ord og bud som jeg gir deg i dag skal du bevare i ditt hjerte. Du skal gjenta dem for dine barn og tale om dem når du sitter hjemme og når du går på veien, når du legger deg og når du står opp.
5.mos.6,5-7

fredag 17. april 2009

Velsignelsen

Velsignelsen sunget av Oslo Gospel Choir: http://www.youtube.com/watch?v=WgfCFk2nrmM

Å leve troen kan virke uangripelig, men heldigvis finnes det mange ferdige muligheter...et eksempel er å be velsignelsen over barna dine, over huset ditt, over familien din, over ekteskapet...

Hvis man velsigner noen uttrykker man et ønske om medgang og lykke, å velsigne noen er det motsatte til å forbanne noen. Ber man Guds velsignelse over noen, ønsker man at Gud skal være med og ha omsorg for vedkommende. Å be Guds velsignelse er det samme som å innvie noen eller noe for Gud.

Wikipedia sier dette om den aronittiske velsignelsen (som er den velsignelsen som er mest brukt i Luthersk sammenheng):
Den aronittiske velsignelse er en velsignelse i bibelen i 4. mosebok 6,24–26 Den blir også kalt for Herrens velsignelse.
Velsignelsen ble gitt av Gud til Moses, og israelsfokets første yppersteprest Aron ble pålagt å bruke den.
Gudstjenester i Den norske kirke avsluttes med at presten lyser den aronittiske velsignelsen over menigheten.

Herrens velsignelse
22 Herren sa til Moses: 23 Du skal tale til Aron og hans sønner og si til dem: Når dere velsigner israelittene, skal dere si: 24 Herren velsigne deg og bevare deg! 25 Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! 26 Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred! 27 Når de således uttaler mitt navn over israelittene, vil jeg velsigne dem.

Den apostoliske velsignelse er en velsignelse i bibelen i 2. korinterbrev 13,13

«Herren Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle!»

I boken "Tro på hjemmebane" trekker Mark Holmen fram et eksempel der foreldrene ber velsignelsen over barna hver kveld...
Når jeg fikk mitt første barn tenkte jeg at dette var en fin tradisjon å starte...be velsignelsen "sammen" med barnet før jeg sa "God natt", jeg hadde også en baktanke med det og det var at jeg gjennom dette ritualet kunne øve meg i å be høyt sammen med andre...jeg vet ikke hvor stor effekt det har hatt på mitt "offentlige" bønneliv, men jeg vet iallefall at det gir en god følelse å overlate barnet i Guds varetekt...og minne meg, barnet og Gud på det hver kveld..."Velsign oss Gud Fader, velsign oss Guds Sønn, velsign oss du Guds Hellige Ånd. Amen."

1 kommentar:

  1. Be for meg eks kjæresten minn fant en dame . Hun fra nigeria misbruker han på grun av penger og opphld tilatelse og hun kaster mye forbannelse mot meg .Be Herren brytte alle forbannelse mot meg jesus navn . Be Herren
    velsigne meg i jsus navn . jeg trenger velsignelse i jesus navn . jeh har ingeting og gjøre med han eller henne, har ikke innterese hva det holder på, det er ikke min sak .
    Eneste ting jeg trenger Herren velsigne meg

    SvarSlett